Fælles Naturfagsprøve

Gør din problemformulering og arbejdsspørgsmål endnu skarpere

Fælles Naturfagsprøve - Albertslund Kommune

Den fælles naturfagsprøve er obligatorisk fra 2017 og stiller krav til det tværfaglige samarbejde i naturfagene. Prøven er praktisk-mundtlig og tager udgangspunkt i en naturfaglig problemstilling med arbejdsspørgsmål. Gennem åben skole tilbud får eleverne mulighed for at koble teori og praksis i aktiviteter, der understøtter den faglige læring.

Lokale læringsmiljøer understøtter fælles naturfagsprøve. Se deres tilbud nedenfor:

Om den fælles naturfagsprøve

Fra 7.-9. klasse skal der periodevis samarbejdes om at gennemføre mindst seks fællesfaglige undervisningsforløb. I de forløb, der leder frem mod prøven, skal alle tre naturfag indgå. De fællesfaglige undervisningsforløb skal tage udgangspunkt i fagenes kompetencemål og i minimum fire af nedenstående fællesfaglige områder:

- Produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget

- Bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan

- Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer

- Den enkeltes og samfundets udledning af stoffer

- Strålings indvirkning på levende organismers levevilkår

- Teknologiens betydning for menneskers sundhed og levevilkår

Hvis lærere og elever beslutter at arbejde med fire af ovenstående emner, skal de suppleres med minimum 1 eller 2 selvvalgte fællesfaglige fokusområder fra 7.-9. klasse

(Uddrag fra vejledning/august 2016) 

Link:

Vejledning til folkeskolens prøver i fagene fysik/kemi, biologi og geografi - 9 kl.

10 kl. Vejledning til toårigt forsøg med Fælles prøve i fysik/kemi og tilbudsfaget naturfag i 10. klasse i skoleårene 2015/2016 og 2016/2017

Energi & vand

Drikkevandsforsyning og energiforsyning

ENERGI & VAND tilbyder forløb og support indenfor områderne:

- Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer

- Bæredygtig Energiforsyning på lokalt og globalt plan

Og vil kunne supportere på tre forskellige niveauer:

Skole/lærerniveau: Der udbydes inspirationskurser og temaarrangementer om hvordan skolen/lærere kan arbejde med fællesfaglige forløb inden for ENERGI & VANDs fagområder.

Klasseniveau: Der udbydes eksemplariske faglige undervisningsforløb for 7.-9. klasse under de fællesfaglige områder ‘Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer’ og ’Bæredygtig Energiforsyning på lokalt og globalt plan’.  Disse faglige forløb er opbygget omkring ENERGI & VANDs hands on didaktik, brug af interaktive modeller i specielt designede læringsrum, og med fokus på at det er eleverne selv der opstiller problemstillinger, eksperimenter og modellerer. Det er målet at flere af disse faglige forløb kan sættes sammen så de giver en bred indføring i de to fællesfaglige områder. Klasseforløbene på ENERGI & VAND – science center anbefales enten som inspiration til de fællesfaglige forløb eller som hjælp til at få indkredset/fagligt kvalificeret de problemstillinger eleverne har valgt at arbejde med.

Elevniveau: Elever som skal til afgangsprøve i de fællesfaglige områder ‘Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer’ og ’Bæredygtig Energiforsyning på lokalt og globalt plan’ vil i perioden 1. april  – 15.  maj kunne blive supporteret og benytte ENERGI & VANDs modeller og udstyr i forbindelse med deres forberedelser, såfremt det er relevant ift at belyse elevens problemstilling.

Fra 2017 kommer bæredygtig energi- og vandforsyning til at fylde endnu mere på ENERGI & VAND.

Læs mere om forløb her

Booking af undervisningsforløb på ENERGI & VAND sker via http://energiogvand.dk/da/forside/science-center/forloeb/

Miljø og klimasikring i Albertslund

Albertslund kommunes Miljø- og teknik afdeling tilbyder sparring indenfor:

Miljø: Kontakt Birgitte Larsen

E-mail: bgl@albertslund.dk

Affald: Kontakt Merete Winther

E-mail: mwi@albertslund.dk

Klimasikring & drikkevand: Kontakt Anne Adamsen

E-mail: aad@albertslund.dk

Natur og naturforvaltning: Kontakt Jan Holm, Landskabsarkitekt, MPA.

E-mail: jan.holm@albertslund.dk





 

 

Naturskolen i Albertslund

Undersøgelser foretaget på Naturskolen kan fx inddrages i den praktisk-mundtlige eksamen

Naturvejleder, Inge Christensen, tilbyder praktiske "hands on" forløb og sparring i forbindelse med de nye afgangsprøver, hvor der lægges vægt på undersøgelse, modellering, kommunikation og perspektivering. Vestskovens Naturskole tilbyder, at eleverne kan komme ud på naturskolen i Vestskoven og lave nogle af deres forsøg/undersøgelser, som kan underbygge deres problemformulering.

Det kan fx være emner som;

- Abiotiske og biotiske forhold i søen eller skoven
- Bæredygtighed i sø og skov
- Cellers opbygning i planter eller dyr
- felt- og laboratoriearbejde med mikroskop og stereolup
- Brug af datalogger. CO2- og/eller O2-målinger fx på fisk og mus
- Pulsmåling og kredsløb ved forskellige belastninger
- Vind og vejr målinger
- Vind, vejr og klima
- Vedvarende energi fx energimålinger fra Naturcenterets solceller
- Mini flaskehaveforsøg/mini økosystem med fokus på bæredygtighed og brug af datalogger.

Der vil desuden være mulighed for at eleverne kan lave små film med deres forsøg/undersøgelser, der underbygger kommunikationsdelen i prøveformen.
Naturskolen ser frem til at hjælpe eleverne med at inddrage den nære natur i deres afgangsprøve.

Kontakt naturvejleder Inge Christensen pr. mail eller tlf. for at aftale nærmere.

E-mail: inge.christensen@albertslund.dk

Tlf.: 2362 6351

Web: www.naturskolen.albertslund.dk