Den naturfaglige orienteringsrute med QR koder

Vejledning til ruten.

Med den naturfaglige orienteringsrute i Vestskoven  har du mulighed for at arbejde med naturfagenes kompetenceområder i skoven. Ruten har 12 poster, der starter og slutter ved Naturcenter Herstedhøje. For hver post er der en QR kode, med spørgsmål i fagene biologi/geografi og fysik/kemi. Spørgsmålene er udformede som konkrete undersøgelser på stedet eller reflekterende spørgsmål. Der er ingen facitliste til lærere, men det kan anbefales at læse info om skovdriften  fra Naturstyrelsen   http://naturstyrelsen.dk/media/nst/66799/vestskoven.pdf  inden I arbejder med orienteringsrutens spørgsmål. I kan bruge orienteringsruten I jeres undervisning som "kick start" til arbejdet med naturfaglige emner, understøttende undervisning i udskolingen eller som specifikke opgaver indenfor fagenes kompetenceområder. Orienteringsruten er udarbejdet af naturvejleder Henrik Jørgensen, naturfagslærer Jonas Karmann og naturfagsvejleder Leila Joensson som et tilbud i den åbne skole 2014.

Undervisningstilbuddet dækker naturfaglige kompetenceområder  fra 7.- 9. klasse

Link til opgaverne i hæfteform samt færdigheds- og vidensmål for aktiviteten

Eksempel på læringsmål i faget biologi

Varighed:ca. 2-3 timer i skoven. Ruten er på 3 km.

Elever kan anvende deres egne IPhones/IPads. De skal have hentet APP "QR code reader" for at kunne aflæse QR koderne på ruten. Når koderne scannes, skal eleverne "rulle" helt ned på siden, hvor postens spørgsmål står.

Medbring skolens eget udstyr til målinger eller book bevægelseskasse I og II med 10 stk. IPads og datalogudstyr over Intra fællesnettet under "skolernes booking"/Herstedvester. Log in med Uni login.

Startpost: Naturcenter Herstedhøje (ved lågen efter søen), Herstedhøje allé 1, 2620 Albertslund. Centerleder tlf.: 43470203

Oplever i problemer med QR koder eller andet, kontakt venligst Skoler & Uddannelse på mail: Skoleroguddannelse.dk

Åben kort over poster

Åben kort over Vestskoven

Ruten kan ligeledes findes ved hjælp af APP'en "mapop" og har rutenr. (Kommer snart).

God fornøjelse!

Sidst opdateret 29/1 2020 IC