Post Å

Naturpleje og St.Vejle ådal.

Lyt her

Poster 169 Med byen i ryggen træder du nu ud i det gamle kulturlandskab i Store Vejleå dalen. Området her mellem Roskildevej i nord, jernbanen i syd og motorvejen i vest hedder Hyldagerparken. Men "park" er måske så meget sagt, for i virkeligheden er her mest marker og indhegninger med køer, grise, får og heste. Det er Albertslunds historiske Dyregård, der driver agrene, som man gjorde det i 1930'erne. Det foregår naturligvis uden kunstgødning og gift, som det også gør, når medlemmerne af Kulturøkologisk Forening bekæmper bjørneklo med håndkraft – det har de gjort siden 2003, og selv om der ikke er så mange tilbage, så er bjørnekloen sejlivet, og hele Hyldagerparken skal gås efter i mange år endnu, inden den kan erklæres for bjørneklo-fri-zone!

I parken er der også blevet plads til både knallert- og gokartbane – og ikke mindst til Danmarks, efter sigende, største grønne skolegård. Den hører til Hyldagerskolen, som dog i 2011 er besluttet sammenlagt med og flyttet til naboskolen Vridsløselille (i dag Herstedlund skole).

Midt ned igennem det hele flyder Store Vejleå, som den har gjort det i flere tusinde år, lige siden den slap sit tag i Danmark. Åen kommer ind i Hyldagerparken fra nord, oppe under Roskildevej – hvor kong Christian d. 7's monogram er hugget i sten, fordi det var på hans tid, i 1772, at Roskildevej og åens underføring blev lavet. Og åen løber ud i syd, ind i den gamle tegl- og kampestensviadukt under jernbanen.

Men inden du fortaber dig i åen, markerne, dyrene, pensionisthaverne, motorcenteret og naturen i Hyldagerparken, så overvej lige muligheden for at gå en tur rundt i den gamle landsby, Vridsløselille. Find f.eks. Bomhusstræde, der fortæller historien om den gang, man godt kunne finde ud af at opkræve bompenge fra de rejsende, der skulle ind til København. Mange nye huse er blevet bygget i landsbyen, men ikke desto mindre er det den, der i midten af 1800-tallet lagde navn til det tidligere fængsel - du ved, det lidt længere nede af vejen, hvor Egon Olsen altid starter og ender i Olsenbanden-filmene.