Post 6

Bag Toftegården ligger St. Vejleådal.

(Post 6 er også en del af Kongsholmparkens orienteringsrute)

Med byen i ryggen træder du nu ud i det gamle kulturlandskab i St. Vejleådal. Området her mellem Roskildevej i nord, jernbanen i syd og motorvejen i vest hedder Hyldagerparken. Men "park" er måske så meget sagt, for i virkeligheden er her mest marker og indhegninger med køer, grise, får og heste. Det er Albertslunds historiske Dyregård ”Toftegården”, der driver agrene, som man gjorde det i 1930'erne. Det foregår naturligvis uden kunstgødning og gift, som det også gør, når medlemmerne af Kulturøkologisk Forening bekæmper bjørneklo med håndkraft – det har de gjort siden 2003, og selv om der ikke er så mange tilbage, så er bjørnekloen sejlivet, og hele Hyldagerparken skal gås efter i mange år endnu, inden den kan erklæres for bjørneklo-fri-zone!

I parken er der også blevet plads til både knallert- og gokartbane – og ikke mindst til Danmarks, efter sigende, største grønne skolegård. Den hørte i sin tid til Hyldagerskolen, der nu er flyttet og har ændret navn til Herstedlund skole. Midt ned igennem det hele flyder St. Vejleå, som den har gjort det i flere tusinde år, lige siden indlandsisen slap sit tag i Danmark. Åen kommer ind i Hyldagerparken fra nord, oppe under Roskildevej – hvor kong Christian d. 7's monogram er hugget i sten, fordi det var på hans tid, i 1772, at Roskildevej og åens underføring blev lavet. Og åen løber ud i syd, ind i den gamle tegl- og kampestensviadukt under jernbanen. Ved Store Vejleå er der masser af dyreliv i åen og på land. Her er ørreder og mange vandinsekter.

• Undersøg åen med net, si, spand og fotobakker og se hvad du kan fange. Husk at sætte dyrene ud igen. Hvor der er fisk og insekter, er der også fugle. Den store fugl, Hejren, kommer ofte på besøg for at fange fisk.

Sådan ser Hejren ud:

•  Du kan finde mere information om vanddyr, hvis du henter APPen ”Dyr i vand” eller ”Dyr i søen” ned på din Smart eller IPhone.